Geef je op voor de e-zine

Tribe! Bekijk jouw organisatie als Tribe

Tribe Bekijk jouw organisatie als tribe 1

Heb je jouw organisatie weleens als een tribe bekeken? Wij wel. Een organisatie is een levend geheel, met dorpspleinen en raadhuizen (vergaderzalen) en steegjes en kroegjes waar de echte gesprekken plaatsvinden (rookhokken en coffee corners). Met chiefs (leiders), elders (toezichthouders) jagers (sales), magiërs (IT, HR, verandermanagers, consultants) en verzamelaars (de fee earners). Om het reilen en zeilen in een tribe werkelijk te begrijpen en sturing te kunnen geven aan de zogenaamd ongrijpbare organisatiecultuur, is het belangrijk de grammatica van cultuur begrijpen.

De culturele antropologie is dé discipline die cultuur tot in haar DNA ontraadselt. De antropologie toegepast op organisaties, levert een nieuwe kijk op de werkelijkheid. In de complexe, globaliserende en veranderende tijd waarin we nu zitten schieten oude modellen te kort. 70% van de organisatie-cultuurveranderingen mislukt. Steeds meer en vaker zijn er overnames en fusies, nationaal en internationaal. Mensen werken voor meerdere organisaties tegelijk. We zijn massaal op zoek naar nieuwe organisatievormen. Oude structuren, traditioneel leiderschap en geijkte modellen voor organisatieverandering zijn passé. We zullen organisaties meer als complexe sociale netwerken moeten bekijken.

Laat je in deze lezing of masterclass meenemen op een boeiende reis naar het wezen van cultuur. Over hoe mensen culturen vormen en hoe culturen op hun beurt mensen vormen. Exotisch ver weg en tegelijkertijd vol praktijkvoorbeelden en praktische tips voor de eigen organisatie. Een boeiend verhaal vol beelden, verhalen, praktische tips. Zonder vermoeiende theorieën toch een inkijk in de state of the art van de organisatie-antropologie. Door deze antropologische bril zie je nog scherper wat er werkelijk speelt in de dynamiek van de organisatie. Alsof je van zwart-wit naar kleuren televisie omschakelt. Be prepared....

Mogelijke accenten en onderdelen om uit te kiezen:

  • cultuur zit tussen mensen; antropologie gaat over ‘er tussen in’
  • cultuur is als zwaartekracht; je kunt niet een dagje zonder doen
  • hoe leiders de organisatiecultuur beïnvloeden. En hoe niet.
  • welke rol macht speelt in het vormen van culturen
  • hoe mensen culturen vormen, welke universele vragen beantwoord moeten worden
  • hoe culturen mensen vormen; hun perceptie, identiteit en geloof van en in de wereld
  • wat disfunctionele organisatieculturen zijn en wat hieraan te doen
  • de rol van groepsgrenzen, in- en uitsluiting
  • cultuurdiagnose: kijken vanuit dimensies, typologieën en de antropologische ‘grounded theory’
  • hoe ‘de blauwe kant’ en de structuren onlosmakelijk verbonden zijn met wat we ‘cultuur’ noemen

Spreker:

Danielle Braun en/of Jitske Kramer

Taal:

Nederlands of Engels (Jitske)

Duur en interactie:

Keynote: 30 – 90 minuten, 10 – 5000 mensen - beschrijving inhoud
Heb je je eigen organisatie wel eens als een tribe bekeken? Wij wel. Reis met ons mee. De wereld over, langs verre vreemde volken om dan weer te landen in de spelonken van je eigen organisatie. In korte tijd krijg je een grondig inzicht in het wezen van organisatiecultuur. Beeldend, pakkend, vol humor en mooie verhalen. Vanaf nu zie je andere dingen in je eigen bedrijf. Je loopt de zaal anders er uit dan je er in kwam. Je wordt een beetje antropoloog.

Masterclass: 2,5 tot 3,5 uur, 10 – 5000 mensen

We hebben een aantal mogelijkheden om de keynote uit te breiden tot masterclass. In alle gevallen vormt de keynote lezing de basis, aangevuld met een interactieve activiteit. Zaalgrootte: 10 – 5000 deelnemers, tenzij anders aangegeven. Welke werkwijze het meest geschikt is bepalen we in overleg.

1. Masterclass met begeleidde reflectie op de eigen organisatiecultuur

In kleinere subgroepen aan de slag met een aangereikt cultuurmodel uit de inleiding waarmee de eigen cultuur effectief onder de loep genomen kan worden. Doelgericht: om de eigen cultuur te begrijpen, aan de vooravond van een fusie of verandering. Zelfwerkzaamheid met strakke terugkoppeling en samenvatting door de spreker. Deze sessie volgt op de inleidende lezing zoals hierboven beschreven.

2. Masterclass met Brand Character sessie

In de reclame is het een veel gebruikt begrip; een brand character is een verpersonificatie van een merk, cultuur, groep. In hoge mate van interactie met de deelnemers wordt een "brand", een persoon van de eigen organisatiecultuur gemaakt. In rap tempo en met veel humor ontstaat zo een realistische cultuurscan met opvallende eigenschappen van de eigen organisatie- of teamcultuur. Aan de hand van vragen zoals; "stel dat jullie cultuur een persoon was, zou het dan een man of vrouw zijn" en "als jullie cultuur een persoon zou zijn, wat zou dan zijn of haar grootste geheim zijn", wordt een tastbaar beeld geschapen. En soms maken we nog een beeld: van de gewenste of nieuwe organisatiecultuur. Resultaat: een gemeenschappelijke taal om op een laagdrempelige manier over cultuur en verandering te spreken... nog maanden lang. Indien gewenst legt een sneltekenaar de beelden vast in karikaturen. Deze sessie volgt op de inleidende lezing zoals hierboven beschreven.

3. Masterclass met indringende cultuursimulatie

Hoog interactief. We starten met een simulatiespel, waarin alle deelnemers een actieve rol hebben. Daarin wordt pijnlijk doch met humor duidelijk hoe sterk cultuur ons gedrag bepaalt. De kracht van cultuur én mechanismen van een disfunctionele organisatiecultuur worden tot in de haarvaten voelbaar. Een simulatie die nog maanden stof tot gesprek geeft. Met zorgvuldige nabespreking over culturele en groepsdynamische processen in teams en organisaties. Een spannende, maar altijd geslaagde masterclass. Lachsalvo's en maximale betrokkenheid gegarandeerd. Na de simulatie volgt de hierboven beschreven lezing om de ervaringen in een kader te kunnen plaatsen.
Praktisch. Zaalgrootte: 10 – 40 deelnemers. Nodig: grote zaal met veel loopruimte en losse stoelen en tafels. Meer deelnemers dan 40 is mogelijk, dan hebben we verschillende ruimtes nodig en komen we met meerdere begeleiders.

 

Masterclass: 1 dag, 10 – 1000 mensen

Ook kunnen we het programma uitbreiden tot een volledig verzorgde dag. Deze masterclass van een dag zullen we in overleg samenstellen op basis van de hierboven beschreven mogelijkheden of komen tot een volledig op maat gemaakt programma. Uiteraard afhankelijk van de behoefte van de deelnemers en de organisatie.

TribeBekijk jouw organisatie als tribe 2

Inschrijven leergang, trainingen congressen

  • Leergang Organisatiecultuur. Corporate Antropologie – echt aan de slag met organisatiecultuur

    Intensieve en unieke leergang. Data en inschrijven.

  • Training Talk! Faciliteren van kampvuurgesprekken

    Door ons ontwikkelde dialoogvorm, geinspireerd op dialoogvormen van over de hele wereld. Data en inschrijven.

  • Training Own Your Rank

    Over ranking en positie pakken. Krachtig én verbindend zijn. Data en inschrijven.

  • Training Deep Democracy

    Krachtige besluitvormingsmethode, werken met de onderstroom. Meer info en inschrijven: www.deepdemocracy.nl

  • 13 September 2017: Tegenlicht Meet Up

    Kwestie van vertrouwen. Hoe verhoudt de huidige infosphere zich ten opzichte van democratie en vertrouwen? Met o.a. Danielle Braun en Jitske Kramer over Deep Democracy. In Pakhuis de Zwijger. Meer informatie en inschrijven..

  • 24 September 2017: Mag het Licht aan

    De feestelijke uitreiking van de Van Praagprijs aan Typhoon. Een middag met muziek, spoken woord, en meer. Met o.a. Boris van der Ham, Nasrdin Dchar, Wende, Adriaan van Dis en Jitske Kramer. Meer informatie.

  • 28-29 Oktober 2017: Why the world needs anthropologists

    Powering the planet! Een antroplogie congres in Durham (UK). En wij zijn er ook! Walter Faaij geeft een workshop over hoe je duurzaamheid in het DNA van je organisatie kunt veranderen. Meer informatie en inschrijven

  • 7 november 2017: Rhythm of Life, Jitske Kramer en Typhoon

    Na het grote succes van het eerste seminar in april, gaan Jitske en Typhoon nogmaals samen de planken op. Meld je snel aan, tot 15 september geldt een vroegboekkorting. Je betaalt dan € 199,- i.p.v. € 258,- (excl. BTW). Meer informatie en inschrijven.

  • 14 November 2017: Noloc Loopbaancongres

    Verschillende sprekers zullen je inspireren rondom het centrale thema ‘Verbinding!’ Jitske Kramer is een van de keynote sprekers. Meer informatie en inschrijven.

  • 28 November 2017 college Verandermanagement voor Focus Conferences

    Danielle Braun geeft op 28 november een college in de collegereeks Verandermanagement voor Focus Conferences, meer informatie over dit college vindt u hier.

  • 1 December 2017: Jaarcongres Verandermanagement

    Alweer de zevende editie van hét Jaarcongres Verandermanagement. Met in ieder geval Ben Tiggelaar, Hans Vermaak en Jitske Kramer. Meer informatie en inschrijven.

  • 1 December 2017: Mediationcongres 2017

    Danielle Braun is één van de sprekers op het Mediationcongres 2017, meer informatie over dit congres vindt u hier.

  • 12 December 2017: Event Corporate Culture

    Omdat vorig jaar zo'n geweldig succes was, doen we het dit jaar weer! Een inspirerende reis door de Corporate Tribe. Met in ieder geval Danielle Braun en Jitske Kramer. Meer informatie en inschrijven.

  • 6-12 Mei 2018: Deep Democracy Griekenland

    Voor de vijfde keer organiseren we een intensieve Deep Democracy week in Griekenland (level 2 en 3). Met Jitske Kramer en Frank Weijers. Meer informatie en inschrijven.

In beeld

Winnaar Managementboek van het jaar 2016! 

Managementboek van het jaar 

 
 

Nieuwste Blog

Wij bij voorkeur op het strand. Zoals hier in Bloemendaal, bij een lekkere strandtent met zon of kampvuur. Voeten in het zand. Laptop mee. Vergaderen. Toekomstplannen maken. Herbronnen. Bedenken wat ook al weer de totem van onze Academie was. Een lez...